
Pirmo reizi Latvijā no 2017. gada 27. oktobra līdz 23. novembrim festivāla “RUMI FEST” ietvaros (18.08.2017.‒23.11.2017.) Kongresu namā Rīgā notika izstāde “Destegül. Mūsdienu klasiskā turku māksla”.
Izstāde ir noslēdzošais spalvas vēziens šī gada festivāla programmā. Rīdziniekiem un viesiem bija iespēja iepazīties ar unikāliem turku meistaru mākslas darbiem. Izstādītie darbi bija nevainojami noslīpētu līniju, vienreizējas roku meistarības un pārsteidzošu krāsu salikumu paraugi. Vairāki darbi bija veidoti jauktā stilā, kur izmantotās tehnikas (kaligrāfija, ebru, iluminācija, miniatūra) cita citu papildināja un pasvītroja.
Darbi izstādes ekspozīcijai tika rūpīgi atlasīti izcilā turku kaligrāfijas meistara Ali Kemala Kakana vadībā. Pavisam Rīgā bija apskatāmi 70 darbi, kas pārstāvēja visus centra “Destegül” darbības virzienus.
Kultūras un mākslas centrs “Destegül” ir dibināts pirms 20 gadiem Konjā, Turcijā. Tajā tiek radīti dažādu Austrumu mākslas nozaru darbi – ornamenti, miniatūras, kaligrāfija, ebru un apgleznoti keramikas izstrādājumi, kā arī notiek jauno mākslinieku un amatnieku apmācība.
Kaligrāfam iesācējam ir ļoti svarīgi mācīties tieši pie meistara, un tikai sekmīgs māceklis saņem sertifikātu no sava skolotāja rokām. Turki ir snieguši nenovērtējamu ieguldījumu arābu raksta attīstībā un sasnieguši ļoti augstu māksliniecisko līmeni, tādējādi padarot kaligrāfiju par tēlotājas mākslas nozari.
Izstādes apmeklētājiem bija lieliska iespēja iepazīt retu kaligrāfijas nozari ‒ husni hatt (no arābu husn al-hatt), kā arī neparastu gleznošanas veidu ‒ ebru, kas raksturīgs tieši Turcijai, taču pamazām kļūst arvien populārāks Latvijā.
Husni hatt māksla vai raksta skaistums apbur ar savu eleganci un izsmalcinātību. Tā ir reti sastopama meistarība, kas prasa ārkārtīgu koncentrāciju un precizitāti. Ne katrs spēj apgūt šo tehniku. Lai iemācītos “uzrakstīt” vienu simbolu, tas jāatveido atkal un atkal vairāku gadu garumā, līdz kaligrāfs var to uzrakstīt ar juveliera precizitāti ar aizvērtām acīm.
Senā ebru māksla – ir māksla zīmēt uz ūdens, vēl to mēdz saukt par papīra marmorēšanu. Tā ir kā neatkārtojama deja, ko pēc mākslinieka liegā rokas vēziena uz ūdens izpilda krāsas, veidojot pārsteidzošus un otrreiz neatkārtojamus ornamentus.